Сторінка директора

Акме-школа або Як разом досягти успіху

IND_0569Сучасна школа. Якою їй бути у час радикальних освітніх змін, що вкотре спонукають нас до перегляду підходів до забезпечення оптимальних умов її розвитку, створення системного механізму її саморегуляції, створення нових моделей управління освітою, що давали б змогу залучати до управління громаду, фахівців, зробити його гнучким, більш демократичним, державно-громадським, про що так багато говориться сьогодні в освітніх доктринах, програмах і стратегіях?..

Так, які б «школи радості», «інноваційні зміни» ми сьогодні не декларували, саме кількість успішних випускників, яких навчають не менш успішні в професійному плані педагоги і є врешті-решт тим переконливо-привабливим фактором, який обов’язково враховується батьками у процесі пошуків кращої школи для своєї дитини.

Слов’янський педагогічний ліцей Слов’янської міської ради Донецької області – профільний навчальний заклад нового типу – пріоритетним напрямом діяльності обрав розвиток і педагогічну підтримку учня, формування дослідницького мислення ліцеїстів, реалізацію ідеї перспективності й наступності, неперервної педагогічної освіти в системі «ліцей – педагогічний ВНЗ», що на сьогодні звучить абсолютно актуально в контексті сучасних освітніх реформ, галузевої Концепції розвитку неперервної педагогічної освіти і дає змогу не тільки реалізувати комплексний підхід до спрямування молоді на здобуття професії вчителя, але й створити ефективну систему роботи з учнями, що відбувається в процесі активного співрозвитку суб’єктів навчально-виховного процесу ліцею – учнів і вчителів.DSCN2448

Зауважте, ми свідомо уникаємо слова «обдарований учень» – система відбору учнів до навчальних закладів нового типу давно втратила досконалість, – та і звичайні школи пристосувалися до сучасних умов співіснування й утримують кращих учнів або готують їх для себе в системі навчально-виховних комплексів. Сьогодні правильніше буде говорити, що до ліцею ідуть «учні, що хочуть навчатися», серед яких, безумовно, є й обдаровані.

Тим важливішою буде розмова про систему роботи з такими учнями, оскільки впродовж останніх років понад 200 ліцеїстів стали переможцями й призерами предметних олімпіад міського, обласного, всеукраїнського рівнів; більше 100 – переможцями обласного етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту наукових робіт учнів-членів Малої академії наук України, 15 з яких стали переможцями всеукраїнського етапу цього конкурсу.

Перемоги ліцеїстів у предметних олімпіадах і конкурсі-захисті наукових робіт учнів-членів Малої академії наук України забезпечили навчальному закладу в 2010-2016 рр. одне з перших місць в місті й області за кількістю переможців і призерів.

фото7Гончаров МАн 2013Слов’янський педагогічний ліцей входить до списку обласних базових закладів освіти, що опікуються підготовкою учнів до Всеукраїнських турнірів. Так, команди ліцеїстів узяли участь у XIV, XV, ХІХ Всеукраїнських турнірах юних математиків імені професора М.Й. Ядренка, де в 2012 р. посіли ІІІ місце конкурсу. Команда ліцеїстів «Парадокс» стала учасником фіналу ХХ Всеукраїнського турніру юних фізиків (2010, 2011 рр.). Учні ліцею взяли участь у фінальному етапі Всеукраїнського конкурсу «Intel-Eko Україна – 2011» національного етапу міжнародного конкурсу науково-технічної творчості школярів «Intel ISEF 2011», стали фіналістами Міжнародного турніру «Юнацький водний приз» (2016 р.), учасниками багатьох міжнародних, всеукраїнських науково-практичних конференцій студентської молоді.

Упродовж 2010-2015 рр. ліцей посідає І місце в м. Слов’янську за кількістю учнів-учасників і переможців інтерактивних всеукраїнських і міжнародних конкурсів («Кенгуру», «Левеня», «Бобер», «Лелека» тощо). У 2012-2015н.р. понад 150 учнів ліцею (26%) отримали «червоні» дипломи та «добрі» результати конкурсів. Участь в інтерактивних конкурсах є для ліцеїстів підготовчим етапом до науково-дослідної діяльності учнів та предметних олімпіад.

Колись в ідею ліцею як наукового осередку мало хто вірив: чи може дитина провести власне наукове дослідження? – Може! – сьогодні стверджуємо ми. Головне, щоб ідеєю горіли і вчителі (бо тільки небайдужий, талановитий, допитливий, щедрий душею вчитель зможе організувати і провести спільне зі своїм учнем дослідження, проводити безсонні ночі, вичитуючи, коректуючи такі роботи, і всі лаври перемоги віддати своїм вихованцям), і учні, які б свідомо будували своє майбутнє, і батьки, які б були активними помічниками пошукової діяльності своїх дітей. Сьогодні процес наукової діяльності ліцею є таким же природним, як і навчальний. І нікого тут не дивує, що у будь-який час учителі та їх учні їздять по селах, збираючи фольклор, проводять дослідження річок та лісів, готують макети, створюють нові комп’ютерні навчальні програми…

Та результативним напрямом навчально-виховної системи ліцею є не лише інтелектуальний розвиток учнів.IMG_3710 Уже восьмий рік у ліцеї функціонує ліцейський осередок міської школи лідерів, що об’єднує на сьогодні близько тридцяти старшокласників-активістів молодіжного руху ліцею – ліцеїстів, які беруть активну участь в організації діяльності ліцейського самоврядування, є учасниками міської програми «Школа лідерів», тренерами проведених у Донецькій області майстер-класів з розробки молодіжних проектів та проблем самоврядування. Старшокласники взяли участь в розробці та презентації молодіжних проектів «25 років процвітання (соціально-економічний розвиток Донбасу)», «Духовність Донбасу», «Здоров’я нації – наше майбутнє», «Я молодий» у рамках Форуму лідерів освіти «Молодь Донеччини», присвяченого 75-річчю Донецької області.

Яскравим виявом активної громадянської позиції учнів старших класів є реалізація проекту «Подаруй мені життя» (2012, 2013 рр.) у рамках ліцейського щорічного фестивалю короткометражних фільмів «Чарівний  екран», коли учні самі обирають соціальну проблему, що висвітлюють через авторські сюжети і фільми. Кращі з фільмів демонструються на регіональному телеканалі «С-плюс».

IMG_0388Учні займаються спортом (маємо призерів Чемпіонатів Європи та Паралімпійських ігор), літературною творчістю (щороку видаємо літературний альманах «Ліцейський сад»); ліцеїсти активно пропагують творчість поета-земляка Михайла Петренка, опікуються Кімнатою пам’яті поета, відкритою в ліцеї, є членами клубу «Едельвейс» – найвідомішого серед шкільних екологічних клубів міста, – який ініціює й проводить екологічні акції, спрямовані збереження й відновлення флори й фауни регіону.

Для досягнення акме-вершин в усіх напрямах роботи з учнями, безумовно, необхідні максимальна самомобілізація педагогічного колективу – управлінська, педагогічна, особиста, – підпорядкування психічних, соціальних, культурних механізмів, задіяних у процесі розвитку учнів і досягнення ними успіху; прийняття нових локальних актів навчального закладу для регулювання й удосконалення його роботи. Так, свого часу було прийнято Цільову програму роботи з обдарованою молоддю Слов’янського педагогічного ліцею на 2006-2016 рр. «Майбутнє України», програми «Демократичний ліцей», «Здоров’я», «Превентивне виховання».

Реалізація принципів і методів роботи з учнями в контексті означених документів стала можливою за рахунок розробки й активного запровадження системи роботи за такими напрямками: 1) психологічна діагностика та психолого-педагогічний супровід учня; 2) профілізація навчання, що обумовлює поглиблене вивчення окремих предметів; 3) система науково-методичної підтримки в рамках співпраці Слов’янського педагогічного ліцею із закладами освіти й науки; 4) виховна система ліцею як система педагогічної підтримки й сприяння розвитку особистості учня ліцею; 5) кадрове забезпечення процесу розвитку обдарованої особистості; 6) технологічне забезпечення системи роботи з обдарованими учнями;  7) дидактичне забезпечення системи роботи з обдарованими учнями; 8) матеріально-технічне забезпечення ліцею.S6300599

Ефективне запровадження системи розвитку учнів стало можливим в умовах функціонування ліцею як профільного навчального закладу, що відповідно до Закону України «Про освіту» передбачає для розвитку здібностей, обдарувань і таланту створення профільних класів (з поглибленим вивченням окремих предметів або початкової допрофесійної підготовки) й обумовлює конкурсний відбір учнів, збільшення кількості годин на вивчення профільних предметів, залучення до викладацької діяльності науковців Донбаського державного педагогічного університету.

Порушуючи тему співпраці Слов’янського педагогічного ліцею з закладами освіти й науки з метою забезпечення розвитку дослідницьких умінь учнів, зауважимо, що організація науково-дослідної роботи у Слов’янському педагогічному ліцеї базується на абсолютному дотриманні принципу науковості, що обумовлено активною співпрацею закладу з Донбаським державним педагогічним університетом у рамках методичного комплексу «Педагог», створеного в 2004 р., й відображено в Концепції розвитку навчального закладу. Співробітництво з ДДПУ забезпечило загальну координацію й наукову підтримку педагогічного спрямування ліцею, співрозвиток учителів і викладачів, наступність і перспективність навчання ліцеїстів; воно обумовило створення в ліцеї Науково-методичної ради.

 

На базі ліцею відкрито Слов’янський регіональний Центр професійного розвитку вчителя Академії педагогічної майстерності, що є науково-методичним і навчально-педагогічним підрозділом ТОВ „Академія педагогічної майстерності” і Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих (ІПООД) НАПН України, створеним на засадах об’єднання інтелектуальних та практичних можливостей академії й ліцею з метою професійного розвитку педагогів навчального закладу впродовж їхньої педагогічної діяльності, що, безумовно, сприяє активізації науково-практичної діяльності й розвитку вчителів навчального закладу.

Здійснення повноцінних наукових досліджень забезпечено проведенням їх у комплексі з планами наукової роботи відповідних кафедр та відділів (таким чином організовано спільну діяльність з кафедрами ДДПУ, відділом науки й рекреації Національного природного парку «Святі гори»), науковими лабораторіями (що відбувається, зокрема, на базі Сіверсько-Донецького басейнового управління водних ресурсів).

Практика роботи навчального закладу з проблеми акме-розвитку ліцеїстів дає змогу говорити про сформованість технологічної бази, що забезпечує діяльнісний аспект розвитку учнів:

Активно функціонують в навчальному закладі студія «Успіх» (мета – формування особистості, зорієнтованої на успіх у процесі навчання математики в старших класах) (кер. Г.Ганзера), літня математична школа майбутніх математиків (кер. Г. Ганзера, Л. Плесканьова); ліцейське наукове товариство «Квант» (президент – учениця 11 класу Н.Ворона), на базі якого щороку активно функціонують близько 20 секцій; клуби: екологічний –«Едельвейс» (кер. Т. Іванова), краєзнавчий (кер. Л. Матюшина); літературний альманах «Ліцейський сад» (кер. М.Калмикова); фольклорний, археологічний гуртки тощо.

Системний підхід до акме-розвитку учнів обумовив потребу створення у Слов’янському педагогічному ліцеї учнівського самоврядування – такої форми виховної роботи, в основу якої покладено ідеї демократичної партисипативної системи, – колегіальність прийняття рішень, ієрархію управління від президента до кожного окремого члена цієї системи, відповідальність кожного за розв’язання певної проблеми. Виховний ефект добровільної діяльності учнів і педагогіки співробітництва виявився сильнішим, ніж примусовий. Така педагогічна політика створила особливий дух ліцейського братства, Президентом якого у 2015 р. обрано Коваленко Катерину.

VLUU L110, M110 / Samsung L110, M110

Нові підходи до розвитку учня обумовили й пошук ефективних методів і технологій управління, що ґрунтуються на засадах партнерства, демократичності, урахування думки підлеглого, колегіальності прийняття рішень, творчого підходу до розв’язання освітянських проблем. Найефективнішим із них став партисипативний вид управління, заснований на участі працівників у прийнятті рішень, соціально-психологічні методи морального стимулювання, підтримки професійного і кар’єрного зростання вчителя тощо.

На сьогодні про педагогічний колектив ліцею, об’єднаний спільною метою розвитку свого навчального закладу, де ефективно функціонує система особистісного й фахового зростання кожного його члена, доречно говорити як про команду, що практично є акмеологічною системою, особистісно зорієнтованою ланкою соціуму, осередком культури праці, культури управління, культури взаємовідносин. Організація спільних проектів з педагогічними вишами, іншими науковими педагогічними установами, активізація системи педагогічного взаємонавчання позначилися на саморозвиткові кожного вчителя, створили акмеологічне середовище ліцею, що дозволило побудувати траєкторію саморозвитку кожного вчителя ліцею залежно від його індивідуальних нахилів, компетентностей, бажання розвиватися в тій чи іншій сфері діяльності; вчасно коригувати або змінювати напрям діяльності чи її рівень; здійснювати поступові й системні зміни на основі наукового підходу.

Це дало змогу сформувати сучасний образ учителя педагогічного ліцею – педагога-дослідника, майстра, професіонала, творчої, соціально активної особистості, що володіє інноваційними технологіями навчання й виховання молоді в умовах профільної освіти, здійснює індивідуальний підхід у навчанні, удосконалює методику навчання предметів, виховує творчу особистість учнів, залучаючи їх до наукової діяльності, виявляє демократичність у спілкуванні з ліцеїстами, відповідальність та вимогливість; має розвинутий організаційний талант, може переконувати власним прикладом, займається самоосвітою, науково-дослідною роботою, досягає професійних вершин.

На сьогодні педагогічний колектив ліцею складається з 31 учителя. З них 53% – це вчителі вищої категорії, з них 4 кандидати наук, 39% педагогів мають звання «учитель-методист», 16 % педагогічного колективу – звання «старший учитель», 2 педагоги нагороджені почесним знаком «Відмінник освіти України». Вони – гордість ліцею. Ще й тому, що троє науковців виросли з учителів, не маючи попереднього досвіду роботи у виші, і до сьогодні залишаються вірними своїй альма-матер.

Сьогодні 90% вчителів ліцею залучені до проведення власних науково-методичних досліджень, мають публікації у всеукраїнських фахових виданнях. Загалом таких публікацій понад 250. Учителі ліцею – переможці та призери міських конкурсів «Учитель року» – 2003 (О.Бабенко), 2006 (Т.Іванова), 2008 (М.Калмикова), 2009 (О.Омельченко), призери конкурсу «Класний керівник року» (2012 – О.Бойко), фіналісти обласних конкурсів «Кращий працівник у сфері освіти – 2012» (Л.Самохвалова), призер обласного етапу конкурсу «Учитель року – 2013» у номінації «Директор школи» (О.Бабенко). Гордістю ліцею є перемога учителя математики Г.Ганзери в обласному етапі конкурсу «Учитель року – 2010» та вихід учителя у фінал всеукраїнського етапу цього конкурсу.

У багатьох людей, які знають про багатогранну діяльність учителів ліцею, неодмінно виникає питання: звідки беруться в завантажених навчальною роботою педагогів сили для проведення численних конкурсів, свят, кропіткої роботи з батьками, індивідуального підходу до кожного учня, сім’ї врешті-решт? Відповідь тут одна: це особливий, ні з чим не порівнюваний, дух ліцею, де не може бути відповіді «ні» на жодну творчу пропозицію, що стосується особистісного зростання кожного окремого учня чи вчителя, де батьки «варяться» разом із учителями у проблемах їх дітей, де сім’ї вчителів активно допомагають виховувати дійсно наших спільних дітей і ставляться до численних супутніх проблем толерантно. Багато чого в ліцеї робиться на ентузіазмі вчителів і батьків, єдина плата за який – вдячні очі їх вихованців.

Так, ми намагаємося створити свою акме-школу. Школу, що неодмінно приведе її вихованців до успіху. Ефективність нашої роботи доведена активною життєвою позицією ліцеїстів-випускників – голів студентських рад, волонтерів соціальної сфери, молодих учених (11 випускників здобули звання кандидатів наук), реалізацією багатьох із них в педагогічній діяльності. Можна стверджувати, що ліцей для них визначив перспективу розвитку особистості в цілому.

Це наш стиль, наше обличчя, наш «позитивний імідж», як модно сьогодні говорити. Чи помітні ми серед інших навчальних закладів? – упевнені, що так. Бо представляємо регіон на Міжнародних освітянських виставках («Сучасні заклади освіти – 2012, 2013, 2014», м. Київ), з’їздах учителів.

IMG_3543У 2012 році Слов’янський педагогічний ліцей узяв участь у Загальнонаціональній акції «Флагмани освіти і науки України», що став уже традиційним рейтинговим заходом для відзначення кращих закладів освіти і науки, чиї досягнення є гідними наслідування, доречними і важливими. За результатами конкурсу, проведеного Організаційним комітетом акції ліцей нагороджено Грамотою Міністерством освіти і науки, молоді і спорту України «За вагомий внесок у розвиток освіти і науки України».

Так, ми творимо сьогодні нову філософію освіти, нових учителя й учня, здатних до самовдосконалення, саморозвитку, рефлексії, спроможних вільно орієнтуватися в соціальних і природних умовах, розуміти особливості розвитку культури, необхідність духовного зростання, цілісного розвитку своєї особистості, досягнення вершин на кожній сходинці власної освіти. І найвагоміша оцінка, що визначає рейтинг нашого навчального закладу, лунає в серцях наших випускників, у їх словах, що ведуть учителів і учнів до нових перемог:

Хвилини щастя, творчого натхнення,

Час пошуку, народження ідей –

Невіддільне це від сьогодення,

Все злилось в понятті «Мій ліцей»…